USA i en jäkla massa bilder - New York pt 1

Då var det dags för tillfällig återupplivning av bloggen igen. Har ju massa bilder från vår tvåveckorstripp i USA att visa! Här kommer lite bilder från de första dagarna i NYC!

På planet på väg till New York, tog 8 h att flyga. FRUKTANSVÄRT tråkigt att flyga så länge. Kul att vara på väg såklart, och sen var det ju lite kul en stund att dricka bubbel och äta chips (som ni ser av Mallas crazy min på bilden). Nedflygningen var så jäkla turbulent, Bernes stolsgranne (Berne satt på andra sidan gången på samma rad) kräktes som en gris och det gjorde flera andra också. Ingen av oss dock. Malla satt och fnissade hysteriskt åt alla som kräktes, som den vänliga sjuksyrra hon är...

Tog taxi till hotellet, fräschade till oss så gott det gick och strosade runt lite. Här är New York Times kontorsbyggnad, den var ganska maffig men det syns ju inte direkt hur hög den är på bilden...

Slog oss ned i Bryant Park för en kaffe! Då blev jag, parkfetischisten, såhär glad. Himla mysig liten park med massa sittplatser och ett litet bibliotek till och med (!) Var ganska trötta, klockan var ju mitt i natta hemma!

Mysigt va!

Promenerade runt massor första eftermiddagen/kvällen, och förundrades av alla höga byggnader. Man får ju en chock över hur höga de är även om man vet att det bor en jäkla massa skyskrapor i NY. Här är Empire State building! Tror i alla fall att det är den Berne menat att fota, och inte Victoria Secret-reklamen :)

Vi bodde ett stenkast från Times Square! Times Square är ju lagom hysteriskt. Har inte fotat hotellrummet, mest för att det inte var så mycket att se. Relativt rent och fräscht men sjukt, och då menar jag SJUKT litet. Det var vi ju beredda på, men ändå. Stört liten säng också.

Malla propsade på att vi skulle se ut såhär på en bild (?). På bilden ser ni alltså bara två av ungefär 200 000 hysteriska turister. Times Square var såklart häftigt att se, men vi var väldigt glada att vi åkte tillbaka till NY efter Florida och då bodde lite längre ned på Manhattan där tempot var betydligt lugnare även om det fortfarande var i Midtown. Åker jag tillbaka dit igen skulle jag hellre boka hotell i Downtown (eller t.o.m Brooklyn) och inte Midtown, så det är ju ett tips om någon är sugen på att resa dit!

Första morgonen i NY var vi stört jetlaggade och jag & Berne var klarvakna redan vid 5.00 lokal tid. Mötte upp de andra ett par timmar senare, köpte med oss frukost och styrde stegen mot Central Park. Det var med VÄLDIGT entusiastiska steg jag gick dit, hehe. Helt klart höjdpunkten med NY enligt mig!

Blev ju inte mindre förälskad i parken av dessa små ekorrar som hoppade runt precis överallt! Såg ju en vart man än tittade, och jag blev lika glad varje gång och ba "ÅHHH TITTA VILKEN SÖT EKORRE!!!!".

Ganska pepp på livet när det består av Central Park och ekorrar, hehe.

En liten damm att ro roddbåt i! Dessa fotade jag enbart för att jag bestämt hävdade att det måste vara den här dammen Bridget Jones ror runt i med den ena av hennes karlar i första filmen, och de trillar i. Såhär i efterhand är jag inte riktigt lika säker, men ändå. KAN vara så att Hugh Grant suttit i en av de där båtarna alltså... HOPPAS!

Utsikten mot alla skyskrapor var ju fin!

Sjukt nöjd tjej.

Högre upp i parken fanns en "sjö", vi gick till den och sen gick vi ut ur parken. Jag hade kunnat spatserat runt där fortfarande men man blev ju rätt trött i fötterna av några timmars strosande!

Efter Central park strosade vi nedåt igen och tog tunnelbanan till Downtown, ungefär till Wall Street. Hade tänkt åka en färja varifrån man kunde se Frihetsgudinnan men blev lite avskräckt av någon galen "inkastare" som började hetsa utanför tunnelbanestationen om de olika båtturerna. Spatserade runt på jakt efter ett Shake Shack (Bernes enda krav på mat i USA var att han ville testa deras hamburgare). Tog en jävla tid innan vi hittade det, men på vägen dit fick vi alla fall se World Trade Center-området, det var lite märkligt att stå där och försöka ta in att 9/11 faktiskt hänt precis där. Här är Ground Zero på en dålig bild!

Haha fin bild. Gruppselfie på hotellrummet innan vi gick ut och käka finmiddag på nån fancy restaurang andra och sista kvällen i NY (men vi kom ju tillbaka sen då). Servitörerna på den restaurangen hade inte direkt gått en charmkurs! Dukade av förrätten innan alla hade ätit upp osv. Men HIMLA gott kött och SJUKT mycket mat. Jag och Malla delade och trots att vi var två som åt var hälften av köttet på fatet kvar när vi var klara, haha. De frågade t.o.m om vi ville ha en doggy bag... tog en öl på en pub nära hotellet sen innan vi kastade in handduken!

Trodde faktiskt inte tidsskillnaden skulle vara sååå påtaglig men vi vaknade tidigt tredje morgonen också. Det är ju skönt att vakna tidigt självmant, men man blir ju desto tröttare om kvällarna!  Här käkar vi frukost på en väldigt typisk amerikansk frukost-restaurang andra morgonen i NY, innan vi tog taxi till La Guardia och flög därifrån till Miami. Hann på tre flygresor med att besöka de tre största flygplatserna i New York, alltid något! :)

Kommer fler inlägg såklart från de andra stoppen! Var lite mer tidskrävande än jag trodde att välja bilder hehe...