USA i en jäkla massa bilder - Miami

Fortsätter bildbombningen med ett helt gäng bilder från Miami där vi bodde i South Beach! Lite fler bilder än NY, så be prepared. Ät lite chips eller nått.

När vi landat i Miami gick Berne & Malla och skulle hämta ut bilen medan jag och Linus passade alla väskor, som de körkortslösa människor vi är. Den bilen vi trodde vi skulle få fanns inte och den som biluthyrningsfirman bedömde som likvärdig var INTE ok enligt Berne. Så vi betalade lite extra istället och fick denna snygging. En sjukt stor och snygg svart bil! (Var tvungen att fråga Berne nu vad den hette, Dodge Durango om det nu är intressant). Stor svart bil räcker väl? Nåja. Vi skrattade lite eftersom vi panikat lite över alla väskor i den bilen vi trodde vi skulle få och därmed hade jag och Berne bara en stor och en jätteliten incheckad väska, det var ju inte direkt nödvändigt med denna bilen!

Checkade in på hotellet, som var jättemysigt med världens trevligaste personal, vi fick massor av restaurang/bar-tips och lite rabattgrejer och biljetter av tjejen i receptionen som var väldigt inställd på att vi skulle PARTA!

Det första vi gjorde var såklart att gå till stranden, som låg några hundra meter från oss! Det blir väldigt mörkt i Miami på kvällen, som ni ser.

Well, mörkt eller ej! Vi var såhär glada över att va i VÄRMEN! (Iaf jag, Malla ser ju tveksam ut)

Sen fick hon en Corona och senare en pizza på Lincoln Road. Problem solved!

Killarna fick också Corona och pizza, de blev också glada även om det inte framgår så tydligt av denna bild :) Eftersom vi fortfarande var en gnutta trötta av jetlag så blev det en tidig kväll, trots receptionistens hetsande om paaaaaarrrteeeey hehe!

Andra morgonen knatade vi glatt ner till stranden för ett litet dopp, trots molnen. Det var ju ändå ungefär 100 grader varmt (i Fahrenheit kanske, hehe) och bada bör man! Man bör också kolla på alla supergulliga små vakttorn där badvakterna sitter, för DEM HAR MAN JU SETT PÅ FILM!

Knatade runt lite efteråt ut på någon pir, den där stranden är ju verkligen sinnessjukt lång, ser kanske ut som den tar slut men den är typ oändlig... med svenska mått mätt.

Gruppselfie på mitt & Bernes rum innan middag ute, haha. Ja jag har sjukt långa armar. Vem fan behöver selfiestick liksom.

Blev mexikansk middag till Bernes stora glädje (taco-lover som han är). Vi andra tre var också nöjda med maten (och drinkarna). Mysigt ställe på Ocean Drive! Och kan vi prata om Ocean Drive, typ turistgatan närmast stranden? Snacka om showoff-ställe! Alla gasade runt i sjukt dyra och fina bilar, det var barer och restauranger överallt och de var såklart svindyra men inte särskilt jättebra (fast den här restaurangen vi käkade på var faktiskt bra). Jag & Malla käkade lunch på TGIF på samma gata dagen efter och var halvt övertygade om att det åkte förbi "typ en Formel 1-bil" vilket vi försökte förklara för Berne sen, för att impa på honom och liksom försöka säga att HAN missat en FORMEL 1-BIL! Visade sig dock att han och Linus sett exakt samma bil tidigare, hehe. För sen såg vi den igen alla fyra och jag och Malla ba "ÅH DÄR ÄR DEN! FORMEL 1-BILEN!!!" Och Berne kollade på oss som vi hade en skruv lös. För någon Formel 1-bil var det ju icke.

Dagen efter var det STRÅLANDE SOL! Jag & Malla körde beachhäng i supervärmen och killarna tog en roadtrip till Everglades för att spana efter alligatorer (vilket de fick se, men det fick vi senare på resan också, faktiskt, mer om det sen)

När vi var på väg till Lincoln Road någon av dagarna gick vi liksom i ett led och det kom en kille mot oss. Alla går förbi honom och precis när han och jag ska gå om varandra tittar jag ner och är ungefär tre cm från att kliva på en sån här. Skrek väldigt högt rakt ut, sen blir jag helt lyrisk, skriker "En ödla! TITTA ÖDLAN!" till de andra och killen som jag precis fått att stanna precis framför går förbi några steg, stannar en bit därifrån och börjar skratta VÄLDIGT roat åt mig. Vi andra går några meter till, och förstår varför. Det KRYLLADE av såna här små söta ödlor där. Haha...turister.

Tredje kvällen blev det tapas på Lincoln Road! Jag och Malla delade och beställde in kanske 4-5 rätter. Servitören tittade lite på oss när vi beställde (vi käkade nån typ av laxcarpaccio till förrätt också). När vi fick in maten förstod vi hans blickar. Det var så himla mycket mat, åt typ hälften. Amerikanerna med deras storlek på portioner alltså? Här har jag för övrigt hittat wifi, återkommande inslag på resan så fort vi är på restaurang: "ÅH!! Det finns WIFI!!!!"

Fjärde dagen stod fisketur på schemat! Den avgick från en hamn högre upp i Miami så vi tog bilen dit. Här står vi och väntar på båten och jag tittar lite på de gulliga pelikan-nånting-fåglarna som fanns lite överallt, så himla coola. Då ser jag sjukt stora fiskar i vattnet och skriker i vanlig Tina-ordning "Åh fisk! FIIIIIISSSSSK!!! KOLLA FISKARNA!!!! SJUKT STORA!!!". Ungefär 45 sekunder senare gör en liten pojke på fem år exakt samma sak...

Ja men vafan. KOLLA FISKARNA! Fick ju en smärre chock när jag såg dem.

Sen klev vi på båten. Alla vet ju att när man är i USA, då dricker man öl ur bruna pappersbåtar, även när man är på fisketur. Det är sen gammalt! Och nej, Berne fick inte smaka. Han körde ju bil!

När båten kommit ut en bit och vi precis börjat fiska (om vi ens hunnit det) så börjar någon kille som också var med kaskadkräkas över båten varpå guiden skriker åt honom att gå och kräkas på andra sidan istället. Då var det fortfarande finväder och inte alls särskilt vågigt. Det var en gubbe bredvid oss som verkade hänga med på sådana här resor lite då och då, han fick fisk relativt snabbt. En stor tonfisk, lite häftigt att se vad han fick kämpa. Hade först sagt att jag nästan inte ville få fisk för det verkade ju lite läskigt, men sen blev jag ganska pepp på en fisk ändå. Det gick sådär för oss, men guiden ropade till folk ibland som fick hjälpa till när han fick fisk på sitt spö. Malla fick hjälpa till med en, och upp kommer en...bebis-tonfisk! Haha! Malla tyckte det var lite pinsamt när vi tidigare sett hur stora de kunde va.

Ja ursäkta bildbombningen från denna fisketur, men den var faktiskt en av de absoluta höjdpunkterna på resan. Efter att vi lagt till på två ställen började det småregna, inget farligt. Sen åker vi en bit och vi tror att vi ska hemåt eftersom vi sett hur det börjat åska och blixtra längre bort och dessutom blåst upp en hel del. Men nä, då åker vi och ställer båten på ett annat ställe och där ska vi slänga i spöna igen. Jahapp. Lite skumt när det åskar tänkte vi, men okej... I med spöna. Efter några minuter börjar det TOKMULLRA. Och blixtra. Och blåsa ännu mer. Sen öppnade sig himlen och jag frågade Linus vad fan jag skulle göra med spöt eftersom andra började gå in mot hytten som fanns bakom oss. Linus ba "LÄGG IFRÅN DIG DET OCH SPRING IN! NUU!". Så jag & Malla rusar in och Berne, fortfarande hållandes i sitt spö, lommar sakta in i hytten (eller heter det kabyssen?!) han med. Och ställer sig i dörröppningen. OCH FISKAR? Alla andra har släppt spöna, det blåser så att det typ känns som om någon slänger in hinkar med vatten in i hytten och vi kan inte stänga dörren, för Berne står och FISKAR. Och killen som kräktes när vi åkte ut, han kräktes ju lite mera nu kan man säga, alltmedan vi andra sitter där och glor på varandra och försöker få ordning på väskor och sådant som vi inte ville skulle bli blöta. Vid det laget var det några fler som var med på samma fisketur som såg lite bleka ut om nosen. Till slut sprang Berne ut med sitt spö och vi kunde stänga dörren. Jag & Malla skrattade vid det här laget VÄLDIGT hysteriskt. Så himla surrealistiskt, oväder hemma är ju en sak. Och oväder mitt ute på havet i Miami en helt annan. Hann inte direkt bli rädd heller, för det var så jävla konstigt allting bara.

En stund senare avtog monstervädret och regnbågen kom fram. Då skulle det fiskas igen! Guiden hade tydligen bett Linus om ursäkt för vädret, hehe. De hade väl inte räknat med att de styrde in i världens oväder kanske. Dagen efter när killarna checkade ut oss från hotellet hade receptionisten pratat om stormen eftersom den tydligen hade varit riktigt påtaglig även längre ned i South Beach och när killarna sagt att vi var på en båt hade hon typ kollat på dem som om de var dumma i huvudet. Det kanske vi var också, inte vet jag. Sjukt kul var det iaf!

Dyngsur, med bad hairday... men glad ändå. För det fanns ju en öl i en brun papperspåse och jag satt längst fram i båten! WIN!

Sista kvällen i Miami köpte vi med oss smörgåsar och satte oss och käkade på stranden. Malla försökte pilla på månen. Var lite rädd att polisen skulle komma och se att vi drack öl så var lite på vår vakt hela tiden. Det var ju ingen fara direkt, några fler som drack öl där kan man säga! När vi satt där såg man även att det åskade och blixtrade som attan längre ut på havet, häftigt att se på håll.

Efter kvällsmiddagen på stranden gick vi till Ocean Drive och drack sjukt stora (goda) drinkar! Blev ändå (trots anabola-drinkar) en rätt tidig kväll, då vi skulle dra till Key West dagen efter.

Key West & Fort Lauderdale får bli ett eget inlägg, nu har jag bildbombat er nog! Miami var iaf så himla bra, vi hade nog tänkt att vi skulle parta som attan och det hade ju uppenbarligen receptionisten som tog emot oss på hotellet tänkt också. Men värmen och jetlagen tog liksom kål på oss, haha!