USA i en jäkla massa bilder - Orlando pt 1

Resan från Ft Lauderdale till Orlando kändes så sjukt lång, och det var inte världens roligaste väg. Dock vägde den här solnedgången upp typ hela resan, även om det var helt jäkla omöjligt att få en vettig bild på den. Annars var det väldigt långt mellan avfarterna som man kunde ta till matställen, osv, så det blev lite krisigt där ett tag för de hungriga Dolkarna i baksätet!

Kom fram typ 22 på kvällen, till vårt hotell. Vi hade ett liknande rum som i Key West, dvs en lägenhet med två sovrum, två badrum och ett kök/vardagsrum. Helt okej! Det bästa med hotellet var poolen... här är utsikten från vår balkong!

Mitt & Bernes sovrum! Finns ganska många såna här bilder från olika resor på Bernes mobil - han ska fota rummet och jag hoppar entusiastiskt in i bilden... haha.

Lite av vardagsrum/kök. Linus är ingen linslus, tydligen. Vi spelade kort och snackade skit och somnade rätt tidigt denna kväll, var liksom ingen idé att hitta på nått så sent!

Dagen efter skulle vi ju nämligen till Kennedy Space Center! Det här var min och Mallas utsikt från bilen hela resan (förutom att Berne såklart mest kollade på vägen då, tack och lov) (Sen såg han inte sådär arg ut hela tiden heller)

Innan Kennedy Space Center var det dock matstopp på IHOP som jag tjatat om, ett sånt där klassiskt amerikanskt pannkaks-hak. Gött var det! Och antagligen den mest onyttiga frukosten någonsin...

Sen var det dags för Kennedy Space Center, som låg ungefär en timmes bilfärd från Orlando. Spatserade runt bland dessa rymdraketer och det var HUNDRA grader varmt. (nästan 100 grader i Fahrenheit kanske, men det kändes som Celsius...) Lyssnade på en guide i trädgården där bakom och känslan var väldigt mycket "AMERICA RULE THE WORLD WOHOOO YEEEEEAAAHHH!" över det hela. Fast man blir ju inte direkt förvånad...

Jag (och Malin) är ju inte sådär superintresserad av rymden, detta var helt klart killarnas dag. Men det var ju lite spännande att spatsera runt där, även om det inte alls var som jag tänkt. Jag trodde det skulle vara lite fler "attraktioner", typ karuseller. Det fanns en karusell som killarna åkte men jag och Malla inte hann eftersom man inte fick ha väskor i den och vi inte hann låsa in våra. Ganska bitter över det, det var en karusell som simulerade en rymdraket och sköts upp.

Den där röda mojängen (fråga inte) har Neil Armstrong tydligen gått i. Och vi gick också i den. Så nu har vi gått i Neil Armstrongs fotspår och TAGIT på samma saker som han.

Berne testar att leva som en astronaut, lätt exalterad över detta som ni ser :)

Vi tog en guidad busstur längre bort där alla RIKTIGA astronauter jobbar. Även om man på Visitor Center-området även kunde betala för att äta lunch med en astronaut, hehe.. antar att det är pensionerade astronauter eller nått. Vi var iaf måttligt intresserade av att äta lunch med en astronaut. Här är iaf en byggnad som (obviously) hör till NASA, och den där amerikanska flaggan är tydligen en av världens största. Även att den där byggnaden är sinnessjukt stor, tror det var den högsta byggnaden i världen som bara är en våning. Men ta mig inte ordagrant här, för jag hade lite svårt att hänga med i busschaufförens otroligt svåra dialekt. Spanade mest på örnar och efter alligatorer om jag ska vara ärlig.

En jäkla massa örnar! Trodde av nån anledning att detta var örnbebisar när vi såg dem, och trodde det tills för bara någon vecka sen när vi kom in på ämnet. Lite besviken över de uteblivna bebisarna...

Förutom en jäkla massa örnar såg vi ett par sköldpaddor när vi satt i bussen! Där nånstans slutade jag lyssna på rymd-"tramset" och ägnade mig på heltid åt djurspaning istället. Vilket gav resultat! För en liten stund senare fick vi se TVÅ alligatorer! (en mini och en lite större) ligga i ett vattendrag som gick längs med vägen vi åkte! Sjukt häftigt faktiskt även om man bara såg dem snabbt. Fångade dem tyvärr inte på bild.

Den här rymdfärjan var typ häftigast på KSS, innan stod vi i ett rum framför och tittade på en film på storbild om Atlantis (som är på bilden) och filmen slutade med att Atlantis flög emot oss, samtidigt som de öppnade dörrarna bakom och så spelade de lite häftig storlagen amerikansk film-musik och så ba POFF så hängde Atlantis framför oss. Exakt samma Atlantis som faktiskt har varit i rymden.

Groupie! En annan grej som var lite rolig var att man kunde krypa runt i nån slags "dockningsstation"  (som sagt, ta mig inte ordagrant...) för att se hur litet det utrymmet som man ska ta sig ut genom faktiskt är. Den där "dockningsstationsgrejen" hängde liksom i luften en eller två våningar upp och när jag såg den ville jag krypa in i den och killarna hakade på, även Malla. När vi krupit halvvägs och jag inser att vi ska krypa ut så att vi ser hur högt upp vi är (det var som en genomskinlig tub) började jag fnissa lite eftersom jag vet att Malla, som kröp längst bak, är sjukt höjdrädd. Och det gick inte direkt att vända när man väl börjat krypa, möjligtvis åla sig baklänges. Men det blir ju lite pinsamt ifall det kommer någon främling bakom då, haha.  Det gick rätt bra iaf, hade varit lite roligt om hon liksom frös där på mitten...hehhehehe.

Efter KSS åt vi på Taco Bell på vägen hem (sjukt gott och stört billigt) och sen åkte vi hem till hotellet och hängde i poolen resten av kvällen typ, spelade lite mer kort och drack en och annan öl.

Haha så rolig bild! För att liksom twista till poolupplevelsen bestämde jag, Berne & Linus att vi skulle se vem som kunde flyta längst med ansiktet nedåt (klassisk hålla andan-tävling hehe). Då tog Malla som var domare denna bild. Ser ut som om vi tre har drunknat... det gick tydligen förbi nån hotellvakt men han tog ingen notis om oss, tyckte väl att vi var värda att offra eller nått!

Pool-groupie!

Orlando pt 2 kommer sen!

USA i en jäkla massa bilder - Fort Lauderdale

När vi planerade resan hade vi inte ens tänkt stanna i Fort Lauderdale, men när vi bokat Miami och Key West och insåg att det var ganska många timmars bilkörning Key West-Orlando tänkte vi att det kunde vara kul med ett stopp till, och valet föll på Fort Lauderdale. Eftersom det mest var en mellanlandning gjorde vi inte många knop där och vi fick egentligen uppfattning alls om Fort Lauderdale.

Vi kom dit kvällstid, hotellet var av det lite finare slaget. De hade "Valet Parking", alltså där hotellpersonal parkerar bilen. De hade de i Miami Beach också och det var inget konstigt med det. Men det var lite halvpinsamt i Ft Lauderdale när vi för det första kliver ur bilen och ser så JÄVLA risiga ut, Linus går och checkar in i badbyxor och tischa typ och jag & Malla har visserligen sminkat oss i bilen men i övrigt var vi inte så jävla fräscha efter bilresan (och dessutom efter föregående all in-party i Key West). När vi öppnar bakluckan och killen som ska parkera åt oss frågar vad vi behöver därifrån ser det ut som SKIT där. Alla väskor har ju blivit uppackade två ggr vilket resulterat i att en hel del av vår packning hamnat i små påsar, i öllådor (!!) och så vidare... Haha så jävla sunkigt. Så kommer vi in i hotellobbyn och där står det på en skylt att det är krav på att man inte springer omkring halvnaken i lobbyn. Nu hade vi visserligen kläder på oss, men det kändes inte som de kläderna passade sig för hotellet haha!

Vi fick checka in iaf, sunkigheten till trots :) Väldigt fina hotellrum med VÄLDIGT fin utsikt över stranden och havet. Vädret var inte tiptop, men det spelade inte så stor roll.

Vi hade typ en grej på önskelistan i Fort Lauderdale - MAT! Här traskar vi längs gatan som gick bredvid stranden, på jakt efter någon vettig restaurang. Hittade en riktigt bra också, satt på deras uteservering med utsikt över havet och stranden. När vi sitter där började det blåsa upp ordentligt, och Linus var väldigt lyrisk över det. I bilen mellan Key West och Fort Lauderdale (en bilresa som ALDRIG tog slut kändes det som) fick vi nämligen upp en orkanvarning i GPS:en och det var Linus väldigt pepp på, haha.

Medan vi käkade gudomligt god mat på den där uteserveringen satt vi och spanade på alla hundratals blixtar ovanför havet, det var faktiskt ganska magiskt. Ägnade väldigt mycket tid åt att seriefotografera vädret så att jag skulle få med blixtarna, haha. Sen kom ovädret närmare oss, det regnade lite grann men inte så farligt. Linus var lite besviken över att mattades av, vi andra var lite sura över att det började regna precis när vi asmätta (köttet på den restaurangen, MMMM) skulle ta oss tillbaka till hotellet. Spelade kort, drack någon öl och snackade skit resten av kvällen, det var faktiskt en väldigt skön kväll trots att vi inte gjort något "vettigt" som att turista i stan!

Utsikten från sängen dagen efter var inte fy skam! Vi gick och köpte med oss frukost och körde ett par timmars beachhäng där, sista chansen till dopp i havet kunde vi ju inte direkt gå miste om!

Stranden i Ft Lauderdale var identisk med Miami Beach, minus några vakttorn och ungefär en tiondel så mycket folk, så på sätt och vis var det ganska skönt.

Det var faktiskt allt från Ft Lauderdale! Efter beachhäng packade vi in alla tolvtusen väskor, påsar och ett och annat par illaluktande skor (fråga inte) och drog vidare mot Orlando! Blir nog två inlägg därifrån för där turistade vi oss ordentligt : )

USA i en jäkla massa bilder - Key West

Happ, då kör vi vidare då! Här är bilder från resan ner till Key West, där vi spenderade en natt.

Bilselfie! Det tog sin lilla tid att åka Miami Beach - Key West. Första biten var mest sjukt tråkig, och det var mycket bilar så Berne var lite sur på att det gick sakta. Men när vi kommit förbi de första öarna i Florida Keys så var ju utsikten a-m-a-z-i-n-g. Den tråkiga delen av bilresan räddades av Bruce Springsteen. Vi åkte även delvis på sidan av Everglades så vi ägnade en del tid åt alligatorspaning. För att inte tala om örnspaning. Det kryllade av örnar tammefan överallt, så till slut blev det ganska tråkigt.  (Malla hävdade minst tre ggr att hon såg en alligator. Men hon hävdade under resans gång även att hon såg bla minst tre valar, hajar och Jessica Alba. Så man får ta det med en nypa salt)

Det var väldigt svårt att få utsikten rättvis på bild med tanke på att vi mest knäppte kort genom bilfönstret och det var ganska många bilar som körde förbi PRECIS då, jäkla partypoopers. Men det var turkost ändlöst hav åt båda hållen, ungefär. Och väldigt varmt ute så vi var ju väldigt sugna på att bada.

Här svängde vi av för ett dopp, men det blev inget av med det eftersom det främst var ungefär 25 vattenskotrar i vattnet och inte så många badande människor. Kändes ju lite farligt...

Nöjde oss med ett stopp på McDonalds för lite kaffe och bilposing istället. Kaffet i USA är ju helt supervidrigt om man inte går till typ Starbucks eller faktiskt just Donken. Vet inte hur många iskaffe jag drack under dessa två veckor men VÄLDIGT många slank det ner.

Här åker vi över världens längsta bro typ. Den var över en mil lång...

Sen kom vi fram till Key West efter kanske...4-4,5 timme? Hade inga höga förväntningar på hotellrummet, vi fattade ju att det skulle vara relativt stort med tanke på att vi bokat en lägenhet med två sovrum som vi skulle dela alla fyra. Men den där lägenheten var så sjukt fet, och med världens största balkong också som gick runt ett hörn. Man kunde nästan löpträna där, typ. Här chillar Malla lite på bästa Key West-vis!

Här är en del av andra sidan balkongen...

En liten del av vardagsrummet/matsalsdelen! Uppför trappan var det ett sovrum, badrum och en liten uteplats. Jag & Berne sov på nedre våningen (den i bild) och där fanns också sovrum, badrum (sjukt stort) och utgång till den feta balkongen. Lägenheten var väl sisådär dubbla storleken på min & Bernes lägenhet och mer därtill... så fort killen som jobbade på hotellet låste upp dörren till lägenheten och vi såg hur stort det var ångrade vi genast att vi bara bokat en natt i Key West, kan jag säga. Man hade gärna spenderat lite mer tid i den lägenheten (och på den balkongen)!

Som om inte den feta lägenheten var nog fanns det en pool också! Som vi såklart måste utnyttja! Här höll jag & Linus på att spana på ödlor, såna där ödlor som vi såg i Miami Beach också. Det fanns några ödlor i Florida kan man säga :)

Och som om lägenheten OCH poolen inte var nog bodde det en katt på hotellet också. EN KATT! När hotellkillen som tog emot oss visade oss hotellområdet och jag såg katten och verkligen försökte att inte ställa till med en katt-scen gick det sådär. Kunde inte låta bli att rycka Malla i armen och peka VÄLDIGT entusiastiskt och skrika "Åh EN KATT! SOM BOR HÄR!!!! YEEEEEES!!!!!".

Sen var det även tuppar ÖVERALLT. På parkeringen till hotellet, på gatan utanför, på andra gator, osv. Key West fullkomligt kryllade av tuppar. Ganska mysigt faktiskt! Och tupp-bebisarna var supergulliga.

Efter ett dopp i poolen och balkonghäng svidade vi om och bad om vägbeskrivning till "Sunset nånting", ett ställe i Key West där massor av människor samlas på kvällen för att se solnedgången. Bara det att killen i hotellet missuppfattade mig eller nått för han pekade tydligen åt helt fel riktning. Hade karta iaf så vi hittade ett ställe där man kunde se solnedgången men det var en liten bit från "det riktiga" stället. Ca 1 minut efter att denna bild togs vrickade jag foten också. Den liksom vek sig under mig och jag höll på att dråsa i backen mitt bland alla solnedgångssökande turister som gick bakom och framför oss. KUL. Men det gick ganska bra iaf, travade runt barfota en stund istället.

Det vart lite molnigt precis när soljäkeln skulle gå ned, så det var inte riktigt så magiskt som det tydligen kan va med solnedgång i Key West. Men jag kan inte direkt klaga, för fint var det ändå!

Hängde där på kajkanten en stund!

Och tog selfiesar med mina selfies-armar...

Det gäller ju att se så vacker ut som möjligt i Key West-solnedgångar...

Efter solnedgången fick vi spatsera vidare, var ganska förvirrad av kartan... men till slut hittade vi det "riktiga" stället där man kollar på solnedgången. En stor pir med en restaurang, där vi slog oss ned för lite mat. Antar att vi var hungriga. Det var vi ganska ofta... Käkade middag och avslutade med en Key Lime Pie, eftersom det måste man ju göra när man är i Key West. Den var ju god och sådär. Men jag vet inte jag, när jag käkat middag och är mätt är jag verkligen inte mycket för efterrätter. Jag & Berne delade och vi orkade typ hälften av denna, ganska mastig med andra ord.

Ursäkta för världens sämsta bild, men det var såna stora fiskar i Key West också, lika som vid hamnen i Miami där vi klev på fiskebåten!

Efter käk gick vi tillbaka till vår lägenhet och drack några öl. Vi bodde i princip på Duval Street som är huvudgatan som allt kretsar kring i Key West och det är barer överallt på den. Dock är gatan ungefär tio ggr längre än vi trodde, så när vi sedan skulle göra "stan" tog vi en taxi längs den gatan för att spara lite på fötterna. Har i princip inga bilder från denna kväll och det kanske är lika bra. Vi gick till Sloppy Joes (Hemingways gamla stammishak) och drack drinkar och lyssnade på något rätt bra coverband (spelade väldigt mycket The Killers och dylikt). Berne var den enda som var något lugn denna kväll, vi andra tre gick all in. När Sloppy Joes stängde gick vi till en bar/klubb mittemot och dansade lite istället. Sen gick vi ner på nedervåningen och jag upptäckte att de hade karaoke och vi gick upp och körde en låt alla fyra. Linus bestämde av VÄLDIGT oklar anledning att vi skulle sjunga "Islands in the stream". Vet ni hur svår den är...?! Jaja jag & Linus fick feeling trots det och gick upp tre ggr till sen (typ inga andra där ändå så vafan) och körde bland annat Dancing in the Dark med Bruce Springsteen. Den låten är typ soundtrack till hela Florida-vistelsen eftersom den gick rätt varm i bilstereon. Malla filmade hela "uppträdandet" (Inte okej!) och sen glömde hon stänga av videofilmandet så resten av natten är också inspelad, från hennes väska. Allt från taxiresan tillbaka till hotellet klockan fyra på natten där Linus försöker övertyga taxichauffören om Volvos storhet, till att jag exalterat säger att jag vill avsluta natten med att klappa katten och Mallas respons på mitt kattklappande är "I HATE THE CAT! IM FUCKING ALLERGIC!!". Hon är inte ens kattallergisk, men...hon var väl trött.

Dagen efter var vi lite småtrötta om man säger så. Knatade ner till detta spektakel, "Southernmost point" som alltså är USA:s mest sydliga punkt. Det var kö för att fotograferas med denna klump så vi fotade den glatt med några andra turister från sidan istället.

Sen gick vi hit och badade, det ligger en liten strand där till höger som inte syns (ganska ofta kom jag på efteråt att det kanske var kul att fota där man varit)

Promenerade till Ernest Hemingways gamla hus också, mest i hopp om att se några av ättlingarna till hans katter som tydligen ska finnas där. Men vi gick inte in, och inte såg vi några katter heller.

Köpte lemonad av en gullig tant på gatan och strosade runt istället! Vill man flytta in i detta rosa hus eller? Svar JA!!

Key West avslutades med att några tuppar ville gå över vägen, så det fick dom göra. Sen sa vi hejdå till Key West med en hamburgare på Wendy´s (någon hamburgerkedja), där vi förundrades över att alla som jobbade där var över 50 minst. Goda hamburgare var det iaf!

I efterhand hade vi gärna haft en eller två nätter till i Key West för vi trivdes väldigt bra där den korta tiden vi var där, dvs typ ett dygn. Det var sjukt fint där, mycket turister men det var ju vi också så det brydde oss inte direkt. Hela grejen med att det finns typ EN bargata som allt kretsar kring och alla barer och restauranger på den, kändes lite annorlunda jämfört med Miami tex. På ett bra sätt!

Tänkte egentligen slänga upp Fort Lauderdale i det här inlägget också, men gör det senare istället! Det blir ett kort inlägg för där var vi inte heller länge!

USA i en jäkla massa bilder - Miami

Fortsätter bildbombningen med ett helt gäng bilder från Miami där vi bodde i South Beach! Lite fler bilder än NY, så be prepared. Ät lite chips eller nått.

När vi landat i Miami gick Berne & Malla och skulle hämta ut bilen medan jag och Linus passade alla väskor, som de körkortslösa människor vi är. Den bilen vi trodde vi skulle få fanns inte och den som biluthyrningsfirman bedömde som likvärdig var INTE ok enligt Berne. Så vi betalade lite extra istället och fick denna snygging. En sjukt stor och snygg svart bil! (Var tvungen att fråga Berne nu vad den hette, Dodge Durango om det nu är intressant). Stor svart bil räcker väl? Nåja. Vi skrattade lite eftersom vi panikat lite över alla väskor i den bilen vi trodde vi skulle få och därmed hade jag och Berne bara en stor och en jätteliten incheckad väska, det var ju inte direkt nödvändigt med denna bilen!

Checkade in på hotellet, som var jättemysigt med världens trevligaste personal, vi fick massor av restaurang/bar-tips och lite rabattgrejer och biljetter av tjejen i receptionen som var väldigt inställd på att vi skulle PARTA!

Det första vi gjorde var såklart att gå till stranden, som låg några hundra meter från oss! Det blir väldigt mörkt i Miami på kvällen, som ni ser.

Well, mörkt eller ej! Vi var såhär glada över att va i VÄRMEN! (Iaf jag, Malla ser ju tveksam ut)

Sen fick hon en Corona och senare en pizza på Lincoln Road. Problem solved!

Killarna fick också Corona och pizza, de blev också glada även om det inte framgår så tydligt av denna bild :) Eftersom vi fortfarande var en gnutta trötta av jetlag så blev det en tidig kväll, trots receptionistens hetsande om paaaaaarrrteeeey hehe!

Andra morgonen knatade vi glatt ner till stranden för ett litet dopp, trots molnen. Det var ju ändå ungefär 100 grader varmt (i Fahrenheit kanske, hehe) och bada bör man! Man bör också kolla på alla supergulliga små vakttorn där badvakterna sitter, för DEM HAR MAN JU SETT PÅ FILM!

Knatade runt lite efteråt ut på någon pir, den där stranden är ju verkligen sinnessjukt lång, ser kanske ut som den tar slut men den är typ oändlig... med svenska mått mätt.

Gruppselfie på mitt & Bernes rum innan middag ute, haha. Ja jag har sjukt långa armar. Vem fan behöver selfiestick liksom.

Blev mexikansk middag till Bernes stora glädje (taco-lover som han är). Vi andra tre var också nöjda med maten (och drinkarna). Mysigt ställe på Ocean Drive! Och kan vi prata om Ocean Drive, typ turistgatan närmast stranden? Snacka om showoff-ställe! Alla gasade runt i sjukt dyra och fina bilar, det var barer och restauranger överallt och de var såklart svindyra men inte särskilt jättebra (fast den här restaurangen vi käkade på var faktiskt bra). Jag & Malla käkade lunch på TGIF på samma gata dagen efter och var halvt övertygade om att det åkte förbi "typ en Formel 1-bil" vilket vi försökte förklara för Berne sen, för att impa på honom och liksom försöka säga att HAN missat en FORMEL 1-BIL! Visade sig dock att han och Linus sett exakt samma bil tidigare, hehe. För sen såg vi den igen alla fyra och jag och Malla ba "ÅH DÄR ÄR DEN! FORMEL 1-BILEN!!!" Och Berne kollade på oss som vi hade en skruv lös. För någon Formel 1-bil var det ju icke.

Dagen efter var det STRÅLANDE SOL! Jag & Malla körde beachhäng i supervärmen och killarna tog en roadtrip till Everglades för att spana efter alligatorer (vilket de fick se, men det fick vi senare på resan också, faktiskt, mer om det sen)

När vi var på väg till Lincoln Road någon av dagarna gick vi liksom i ett led och det kom en kille mot oss. Alla går förbi honom och precis när han och jag ska gå om varandra tittar jag ner och är ungefär tre cm från att kliva på en sån här. Skrek väldigt högt rakt ut, sen blir jag helt lyrisk, skriker "En ödla! TITTA ÖDLAN!" till de andra och killen som jag precis fått att stanna precis framför går förbi några steg, stannar en bit därifrån och börjar skratta VÄLDIGT roat åt mig. Vi andra går några meter till, och förstår varför. Det KRYLLADE av såna här små söta ödlor där. Haha...turister.

Tredje kvällen blev det tapas på Lincoln Road! Jag och Malla delade och beställde in kanske 4-5 rätter. Servitören tittade lite på oss när vi beställde (vi käkade nån typ av laxcarpaccio till förrätt också). När vi fick in maten förstod vi hans blickar. Det var så himla mycket mat, åt typ hälften. Amerikanerna med deras storlek på portioner alltså? Här har jag för övrigt hittat wifi, återkommande inslag på resan så fort vi är på restaurang: "ÅH!! Det finns WIFI!!!!"

Fjärde dagen stod fisketur på schemat! Den avgick från en hamn högre upp i Miami så vi tog bilen dit. Här står vi och väntar på båten och jag tittar lite på de gulliga pelikan-nånting-fåglarna som fanns lite överallt, så himla coola. Då ser jag sjukt stora fiskar i vattnet och skriker i vanlig Tina-ordning "Åh fisk! FIIIIIISSSSSK!!! KOLLA FISKARNA!!!! SJUKT STORA!!!". Ungefär 45 sekunder senare gör en liten pojke på fem år exakt samma sak...

Ja men vafan. KOLLA FISKARNA! Fick ju en smärre chock när jag såg dem.

Sen klev vi på båten. Alla vet ju att när man är i USA, då dricker man öl ur bruna pappersbåtar, även när man är på fisketur. Det är sen gammalt! Och nej, Berne fick inte smaka. Han körde ju bil!

När båten kommit ut en bit och vi precis börjat fiska (om vi ens hunnit det) så börjar någon kille som också var med kaskadkräkas över båten varpå guiden skriker åt honom att gå och kräkas på andra sidan istället. Då var det fortfarande finväder och inte alls särskilt vågigt. Det var en gubbe bredvid oss som verkade hänga med på sådana här resor lite då och då, han fick fisk relativt snabbt. En stor tonfisk, lite häftigt att se vad han fick kämpa. Hade först sagt att jag nästan inte ville få fisk för det verkade ju lite läskigt, men sen blev jag ganska pepp på en fisk ändå. Det gick sådär för oss, men guiden ropade till folk ibland som fick hjälpa till när han fick fisk på sitt spö. Malla fick hjälpa till med en, och upp kommer en...bebis-tonfisk! Haha! Malla tyckte det var lite pinsamt när vi tidigare sett hur stora de kunde va.

Ja ursäkta bildbombningen från denna fisketur, men den var faktiskt en av de absoluta höjdpunkterna på resan. Efter att vi lagt till på två ställen började det småregna, inget farligt. Sen åker vi en bit och vi tror att vi ska hemåt eftersom vi sett hur det börjat åska och blixtra längre bort och dessutom blåst upp en hel del. Men nä, då åker vi och ställer båten på ett annat ställe och där ska vi slänga i spöna igen. Jahapp. Lite skumt när det åskar tänkte vi, men okej... I med spöna. Efter några minuter börjar det TOKMULLRA. Och blixtra. Och blåsa ännu mer. Sen öppnade sig himlen och jag frågade Linus vad fan jag skulle göra med spöt eftersom andra började gå in mot hytten som fanns bakom oss. Linus ba "LÄGG IFRÅN DIG DET OCH SPRING IN! NUU!". Så jag & Malla rusar in och Berne, fortfarande hållandes i sitt spö, lommar sakta in i hytten (eller heter det kabyssen?!) han med. Och ställer sig i dörröppningen. OCH FISKAR? Alla andra har släppt spöna, det blåser så att det typ känns som om någon slänger in hinkar med vatten in i hytten och vi kan inte stänga dörren, för Berne står och FISKAR. Och killen som kräktes när vi åkte ut, han kräktes ju lite mera nu kan man säga, alltmedan vi andra sitter där och glor på varandra och försöker få ordning på väskor och sådant som vi inte ville skulle bli blöta. Vid det laget var det några fler som var med på samma fisketur som såg lite bleka ut om nosen. Till slut sprang Berne ut med sitt spö och vi kunde stänga dörren. Jag & Malla skrattade vid det här laget VÄLDIGT hysteriskt. Så himla surrealistiskt, oväder hemma är ju en sak. Och oväder mitt ute på havet i Miami en helt annan. Hann inte direkt bli rädd heller, för det var så jävla konstigt allting bara.

En stund senare avtog monstervädret och regnbågen kom fram. Då skulle det fiskas igen! Guiden hade tydligen bett Linus om ursäkt för vädret, hehe. De hade väl inte räknat med att de styrde in i världens oväder kanske. Dagen efter när killarna checkade ut oss från hotellet hade receptionisten pratat om stormen eftersom den tydligen hade varit riktigt påtaglig även längre ned i South Beach och när killarna sagt att vi var på en båt hade hon typ kollat på dem som om de var dumma i huvudet. Det kanske vi var också, inte vet jag. Sjukt kul var det iaf!

Dyngsur, med bad hairday... men glad ändå. För det fanns ju en öl i en brun papperspåse och jag satt längst fram i båten! WIN!

Sista kvällen i Miami köpte vi med oss smörgåsar och satte oss och käkade på stranden. Malla försökte pilla på månen. Var lite rädd att polisen skulle komma och se att vi drack öl så var lite på vår vakt hela tiden. Det var ju ingen fara direkt, några fler som drack öl där kan man säga! När vi satt där såg man även att det åskade och blixtrade som attan längre ut på havet, häftigt att se på håll.

Efter kvällsmiddagen på stranden gick vi till Ocean Drive och drack sjukt stora (goda) drinkar! Blev ändå (trots anabola-drinkar) en rätt tidig kväll, då vi skulle dra till Key West dagen efter.

Key West & Fort Lauderdale får bli ett eget inlägg, nu har jag bildbombat er nog! Miami var iaf så himla bra, vi hade nog tänkt att vi skulle parta som attan och det hade ju uppenbarligen receptionisten som tog emot oss på hotellet tänkt också. Men värmen och jetlagen tog liksom kål på oss, haha!

USA i en jäkla massa bilder - New York pt 1

Då var det dags för tillfällig återupplivning av bloggen igen. Har ju massa bilder från vår tvåveckorstripp i USA att visa! Här kommer lite bilder från de första dagarna i NYC!

På planet på väg till New York, tog 8 h att flyga. FRUKTANSVÄRT tråkigt att flyga så länge. Kul att vara på väg såklart, och sen var det ju lite kul en stund att dricka bubbel och äta chips (som ni ser av Mallas crazy min på bilden). Nedflygningen var så jäkla turbulent, Bernes stolsgranne (Berne satt på andra sidan gången på samma rad) kräktes som en gris och det gjorde flera andra också. Ingen av oss dock. Malla satt och fnissade hysteriskt åt alla som kräktes, som den vänliga sjuksyrra hon är...

Tog taxi till hotellet, fräschade till oss så gott det gick och strosade runt lite. Här är New York Times kontorsbyggnad, den var ganska maffig men det syns ju inte direkt hur hög den är på bilden...

Slog oss ned i Bryant Park för en kaffe! Då blev jag, parkfetischisten, såhär glad. Himla mysig liten park med massa sittplatser och ett litet bibliotek till och med (!) Var ganska trötta, klockan var ju mitt i natta hemma!

Mysigt va!

Promenerade runt massor första eftermiddagen/kvällen, och förundrades av alla höga byggnader. Man får ju en chock över hur höga de är även om man vet att det bor en jäkla massa skyskrapor i NY. Här är Empire State building! Tror i alla fall att det är den Berne menat att fota, och inte Victoria Secret-reklamen :)

Vi bodde ett stenkast från Times Square! Times Square är ju lagom hysteriskt. Har inte fotat hotellrummet, mest för att det inte var så mycket att se. Relativt rent och fräscht men sjukt, och då menar jag SJUKT litet. Det var vi ju beredda på, men ändå. Stört liten säng också.

Malla propsade på att vi skulle se ut såhär på en bild (?). På bilden ser ni alltså bara två av ungefär 200 000 hysteriska turister. Times Square var såklart häftigt att se, men vi var väldigt glada att vi åkte tillbaka till NY efter Florida och då bodde lite längre ned på Manhattan där tempot var betydligt lugnare även om det fortfarande var i Midtown. Åker jag tillbaka dit igen skulle jag hellre boka hotell i Downtown (eller t.o.m Brooklyn) och inte Midtown, så det är ju ett tips om någon är sugen på att resa dit!

Första morgonen i NY var vi stört jetlaggade och jag & Berne var klarvakna redan vid 5.00 lokal tid. Mötte upp de andra ett par timmar senare, köpte med oss frukost och styrde stegen mot Central Park. Det var med VÄLDIGT entusiastiska steg jag gick dit, hehe. Helt klart höjdpunkten med NY enligt mig!

Blev ju inte mindre förälskad i parken av dessa små ekorrar som hoppade runt precis överallt! Såg ju en vart man än tittade, och jag blev lika glad varje gång och ba "ÅHHH TITTA VILKEN SÖT EKORRE!!!!".

Ganska pepp på livet när det består av Central Park och ekorrar, hehe.

En liten damm att ro roddbåt i! Dessa fotade jag enbart för att jag bestämt hävdade att det måste vara den här dammen Bridget Jones ror runt i med den ena av hennes karlar i första filmen, och de trillar i. Såhär i efterhand är jag inte riktigt lika säker, men ändå. KAN vara så att Hugh Grant suttit i en av de där båtarna alltså... HOPPAS!

Utsikten mot alla skyskrapor var ju fin!

Sjukt nöjd tjej.

Högre upp i parken fanns en "sjö", vi gick till den och sen gick vi ut ur parken. Jag hade kunnat spatserat runt där fortfarande men man blev ju rätt trött i fötterna av några timmars strosande!

Efter Central park strosade vi nedåt igen och tog tunnelbanan till Downtown, ungefär till Wall Street. Hade tänkt åka en färja varifrån man kunde se Frihetsgudinnan men blev lite avskräckt av någon galen "inkastare" som började hetsa utanför tunnelbanestationen om de olika båtturerna. Spatserade runt på jakt efter ett Shake Shack (Bernes enda krav på mat i USA var att han ville testa deras hamburgare). Tog en jävla tid innan vi hittade det, men på vägen dit fick vi alla fall se World Trade Center-området, det var lite märkligt att stå där och försöka ta in att 9/11 faktiskt hänt precis där. Här är Ground Zero på en dålig bild!

Haha fin bild. Gruppselfie på hotellrummet innan vi gick ut och käka finmiddag på nån fancy restaurang andra och sista kvällen i NY (men vi kom ju tillbaka sen då). Servitörerna på den restaurangen hade inte direkt gått en charmkurs! Dukade av förrätten innan alla hade ätit upp osv. Men HIMLA gott kött och SJUKT mycket mat. Jag och Malla delade och trots att vi var två som åt var hälften av köttet på fatet kvar när vi var klara, haha. De frågade t.o.m om vi ville ha en doggy bag... tog en öl på en pub nära hotellet sen innan vi kastade in handduken!

Trodde faktiskt inte tidsskillnaden skulle vara sååå påtaglig men vi vaknade tidigt tredje morgonen också. Det är ju skönt att vakna tidigt självmant, men man blir ju desto tröttare om kvällarna!  Här käkar vi frukost på en väldigt typisk amerikansk frukost-restaurang andra morgonen i NY, innan vi tog taxi till La Guardia och flög därifrån till Miami. Hann på tre flygresor med att besöka de tre största flygplatserna i New York, alltid något! :)

Kommer fler inlägg såklart från de andra stoppen! Var lite mer tidskrävande än jag trodde att välja bilder hehe...